SD: Atvejis 1(I) – 1979 m. benzino trūkumo priežastys JAV

Sistemų dinamika praktinis mokslas – tik praktiškai analizuodamas atvejus gali pagilinti savo suvokimą apie analizuojamos sistemos veikimą. Nusprendžiau pradėti nagrinėti atvejus ir gilinti savo įgūdžius.

Pirmas atvejis paimtas iš J. D. Sterman knygos “Business dynamics. Systems thinking and modelling for complex world “(2000).

————————————————————–

1979 metais JAV ir kitose industrinėse valstybėse susiformavo degalų trūkumas. Tais metais įvyko Irano revoliucija ir pasaulyje staigiai pakilo naftos kainos, Irano naftos eksportas sumažėjo. Per kelias savaites susiformavo degalų trūkumas – kai kuriose degalinėse pritrūko degalų. Vairuotojai, kurie puikiai prisiminė 1973 metų naftos embargą, sunerimo kad negaus kuro ir vietoje to, kad piltis degalus, kai bakas beveik tuščias, kiekvieną dieną maksimaliai pasipildydavo bakus. Greitai prie degalinių susiformavo ilgos eilės. Degalinės vis dažniau paskelbdavo – “Atsiprašome – degalų nėra”. Kuro trūkumas buvo pagrindinė vakaro žinių naujiena, buvo rodomos ilgiausios eilės, imami intervių iš įpykusių vairuotojų.

Kai kuriose valstijose įvesti kuro pirkimo apribojimai, tame tarpe, pavyzdžiui, apribojimas pirkti kuro už 10$. Kalifornijoje įvesta lyginių/nelyginių  pirkimų taisyklė – vairuotojams buvo leidžiama pirkti degalus tik kas antrą dieną, priklausė nuo to koks mašinos numerio skaičius lyginis/nelyginis. Vyravo suvokimas, kad  degalų tiekimas buvo sumažintas, apribotas.

Tuo tarpu, Irano revoliucijos įtaka naftos tiekimui į JAV buvo minimali. Realus Persijos Įlankos regiono (įskaitant Iraną) naftos importas nuo 1978 iki 1979 sumažėjo 500 000 barelių per dieną, 3% JAV sunaudojamo kiekio. Tačiau importas iš kitų regionų padidėjo 640 000 barelių per dieną. 1979 metais importas faktiškai padidėjo 140 000 barelių per dieną. Vietinės naftos gavyba krito 150 000 barelių per dieną, taigi naftos tiekimas buvo pastovus. Tuo tarpu, naftos suvartojimas nukrito 330 000 barelių per dieną, 2% lyginant su 1978 metais.

Vertinant 1979 metus, naftos trūkumo nebuvo. Jei naftos srautas buvo pastovus, kas sukėlė trūkumą? Kur dingo degalai?

————————————————————–

Klausimai:

  1. Kas nulėmė degalų trūkumą? Kur dingo degalai?
  2. Kaip individualūs vairuotojai reagavo į žinias apie trūkumą? Kokie buvo jų veiksmai?
  3. Kaip efektyvios buvo degalų pirkimo apribojimo strategijos? Maksimalaus pirkinio efektyvumas, lyginis/nelyginis pirkimas.
  4. Ar šios strategijos palengvino trūkumą ar pablogino situaciją? Kodėl?
  5. Kokia pirkimo apribojimo strategija rekomenduotina? Kodėl ji būtų efektyvi?

Tai ir būtų užduotis šiam atvejui. Kitą kartą parašysiu apie tai kaip kuriu situacijos modelį ir galbūt pateiksiu kokiu nors analizės rezultatus. Tikiuosi tai padarysiu anksčiau nei vėliau 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *